Succesvolle start Yamaha Netherlands Verhoeven

Frans Verhoeven heeft afgelopen zondag aan het Nederlandse publiek laten zien wat hij in zijn mars heeft. Zondag won hij overtuigend op zijn Yamaha YZ450F Rally de RTL Dakar Pre-proloog op het Eurocircuit in Valkenswaard. Nagenoeg alle Nederlandse motorrijders die meedoen aan de komende editie van Dakar, stonden aan de start in Valkenswaard. Ruim 27.000 mensen kwamen af op het evenement.

Een paar dagen eerder, op vrijdag, had het team Yamaha Netherlands Verhoeven zich al gepresenteerd aan de pers. Op het hoofdkantoor van Yamaha Motor in Schiphol-Rijk ontvouwde Frans Verhoeven zijn plannen voor de komende Dakar Rally.
b_468_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_00-vooraf_Verhoeven-Presentatie-2013.jpgVerhoeven vertelde al kort na de vorige Dakar voor het eerst met Yamaha Motor Nederland te hebben gesproken. ,,Maar toen was er van beide kanten nog weinig concreet. Pas in de zomer kwam het één en ander in een stroomversnelling terecht. Maar toen we daar eenmaal waren, waren we er ook snel uit. Ik wilde graag met Yamaha verder omdat ze een goede motor hebben en de contacten erg prettig verliepen, en zij wilden met mij verder omdat ze vinden dat ik een goede coureur ben die hen aan mooie resultaten kan helpen. Er is over en weer grote waardering. Het voelt als thuiskomen in een warm nest.’’

Yamaha Motor Europe Racing Manager Laurens Klein Koerkamp beaamde dat de kwaliteiten van Verhoeven een reden waren om met hem in zee te gaan. ,,Wij zochten iemand die in staat is om een top 5-eindklassering te behalen,’’ stelde Klein Koerkamp. ,,Frans Verhoeven is dat! Hij heeft in het verleden al het een en ander laten zien. Hij is topfit, hij heeft ervaring en hij heeft naast de juiste instelling ook de juiste uitstraling.’’

Verhoeven is door Yamaha nauw betrokken bij de preparatie van de motor, die is gebaseerd op een standaard YZ450F crossmotor. ,,De samenwerking met Yamaha Motor France, waar de rally-afdeling onder valt, verloopt echt super,’’ vertelde Verhoeven. ,,Er zijn daar mensen bezig met verstand van zaken, die ook luisteren naar wat ik te vertellen heb.’’

Dat betreft vooral het preparen en opbouwen van de YZ450F Rally, want die is in de basis gewoon goed, stelde Verhoeven. ,,Deze motorfiets zit heel slim in elkaar. Alles klopt, alles werkt. We houden ook nagenoeg alles standaard. Ik heb de Yamaha in de OiLibya Rally in Marokko stevig getest en ben dik tevreden. Ook daar was de samenwerking met mijn monteur uitstekend. Ik hoef maar een half woord te zeggen en hij begrijpt wat de bedoeling is.’’

In Marokko werd Verhoeven vierde. Dat is een veelbetekenende uitslag, omdat nagenoeg de hele top 20 van de Dakar er aanwezig was. Behalve beste Nederlander werd Verhoeven ook beste Yamaha-coureur. Tot aan de start van de Dakar op 5 januari in Lima gaat Verhoeven nog een paar keer testen en trainen, onder meer in Roemenië en in Marokko.